AMPE 10. jubileumi konferencia – Élmények, tudás és összetartozás a diaszpóra pedagógusainak találkozóján

Szakmai tudás, összetartozás és inspiráció az AMPE 10. jubileumi konferenciáján

2025. márciusában Melbourne-ben gyűltek össze Ausztrália és Új-Zéland magyar pedagógusai, hogy közösen ünnepeljék az AMPE fennállásának 10. évfordulóját. A Kőrösi Csoma Sándor Program ösztöndíjasaként lehetőségem nyílt részt venni ezen az inspiráló konferencián, amely új módszereket, kapcsolatokat és közösségi élményeket adott.

AMPE 10. jubileumi konferencia – Élmények, tudás és összetartozás a diaszpóra pedagógusainak találkozóján

Március 7–10. között rendezték az Ausztráliai Magyar Pedagógusok Egyesületének (AMPE) 10. jubileumi konferenciáját, amelynek ezúttal Melbourne-ben, Capel Sound festői környezete adott otthont. A rendezvény a kontinens számos pontjáról – Brisbane-ből, Melbourne-ből, Sydney-ből, Perth-ből, Adelaide-ből és még az új-zélandi Aucklandből is – vonzotta a diaszpórában dolgozó magyar pedagógusokat.

Az eseményt rengeteg előkészület, egyeztetés és háttérmunka előzte meg, ami meg is látszott a program színvonalán. Már az első perctől érezhető volt az a szeretetteljes, szakmailag elkötelezett légkör, ami végig meghatározta az együtt töltött napokat

Megérkezés és kapcsolatépítés – március 7., péntek

A pénteki nap az érkezésről, ismerkedésről és a helyszín felfedezéséről szólt. A szállás elfoglalása után kötetlen beszélgetések, tapasztalatcserék és szakmai eszmecserék következtek – persze mindez egy igazán jó hangulatú közösségi vacsorával kiegészítve. A vacsora alatt a kellemes melbourne-i levegőt és a természetet is élvezhettük – a helyi madarak, köztük a híres kookaburrák jelenléte még különlegesebbé tette az estét.

Szakmai előadások és ünneplés – március 8., szombat

Szombat délelőtt 10 órakor hivatalosan is kezdetét vette a konferencia. A megnyitót Kondás Andrea, az AMPE elnöke tartotta, majd Csenger-Zalán Zsolt, Magyarország ausztráliai nagykövete mondott köszöntőt. A nőnap alkalmából a konferencia két férfi résztvevője, Vidó Tamás (a Brisbane-i Magyar Iskola elnöke) és a nagykövet úr egy-egy szál virággal kedveskedett a hölgyeknek.

Az első előadást Sevella Zsuzsa, a MART elnöke tartotta "Mintakincstár – játékalkotás, fejlesztés a magyar népművészeti motívumokkal" címmel. Előadásában olyan újszerű ötleteket mutatott be, amelyek ötvözik a hagyományt a modern oktatással – különös figyelemmel a kreatív tanulás lehetőségeire.

Ezután következett Kicsi Csilla, az AMPE alelnöke, aki "A tiszta forrás megvédése – örömök és védelmi harcok" címmel beszélt arról, hogyan hatnak a művészetek a nyelvtanításra, és milyen kihívásokkal kell szembenéznünk a diaszpórában. Az előadás kerekasztal-beszélgetéssel zárult, amelybe a résztvevők aktívan bekapcsolódtak.

Ebéd után Heba El-Hakim interaktív workshopot tartott a tervezésről, időmenedzsmentről és a célállítás módszereiről – mindezt játékos, mégis mélyen elgondolkodtató formában.

A délután folyamán Füry Melinda előadásában a betűtanításról beszélt, körbeadva olyan segédanyagokat és könyveket, amelyeket ő maga is használ a tanításban. Ezután Szabó Ágnes a magyar érettségi fontosságáról, annak ausztráliai jelentőségéről tartott rendkívül informatív előadást. Az érettségiztető pedagógusok egymással is megosztották tapasztalataikat, kérdéseiket.

A nap végén Buhajla Lívia online előadása zárta a szakmai programot, amelyben a Rákóczi Szövetség által szervezett diaszpóratáborokról beszélt. Sok tanár személyes érintettséggel hallgatta, hiszen tanítványaik közül többen már részt vettek ezekben a táborokban.

Az esti gálavacsora volt a nap fénypontja. A résztvevők magyaros menüt fogyaszthattak, amit egy helyi, magyar ételekben jártas szakács készített. A menüsorban szerepelt többek között a töltött káposzta is, így egy kis darabka Magyarországot élhettünk át a tányérunkon keresztül. A vacsorán jelen volt Taródi István, Magyarország melbourne-i konzulja is.

A vacsora végén minden résztvevő – köztük jómagam, mint a Kőrösi Csoma Sándor Program ösztöndíjasa is – ünnepélyes oklevélátadásban részesült, ami méltó zárása volt ennek a gazdag napnak.

Tapasztalatcsere és ötletbörze – március 9., vasárnap

A vasárnapi napon a konferencia leginteraktívabb szakasza következett, ahol a résztvevő pedagógusok saját előadásokat, ötlettárakat és gyakorlatokat mutattak be egymásnak.

  • Nagy Viktória és Péterffy Réka (Sydney) a magyar táborok megszervezéséről beszéltek – sok gyakorlati tippet, hasznos ötletet osztottak meg a hallgatósággal.
  • Kiss Beatrix (Melbourne) az iskolák akkreditációs folyamatáról tartott tájékoztató előadást.
  • Kovács Tímea (Brisbane) az AI és különféle digitális kreatív eszközök alkalmazását mutatta be a magyarórákon.
  • Farkas Ágnes (Perth) tinédzserek online motiválásáról osztott meg inspiráló példákat.
  • Elischer Krisztina (Adelaide) a saját fejlesztésű „dobozmese” módszerét ismertette.
  • Fekete Ilona (Melbourne) a Jenga és dobókockák játékos alkalmazásáról tartott gyakorlatias előadást.
  • Nagy Mária Magdolna (Adelaide) irodalomtanításhoz kapcsolódó ötlettárat mutatott be.
  • Vidó Tamás (Brisbane) egy látványos kísérlettel szemléltette, hogyan építhető be a tudományos ismeretterjesztés a magyar nyelvű oktatásba.
  • Hegedűs Katalin a „Flipped Classroom” módszeréről kezdeményezett közös beszélgetést a résztvevőkkel.

A nap zárásaként egy kötetlen program keretében kiránduláson is részt vehettünk, amely lehetőséget adott az elmélyültebb kapcsolódásra és a már megkezdett szakmai párbeszédek folytatására.

Kőrösi Csoma Sándor Program ösztöndíjasaként hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a szakmai és közösségi szempontból is kiemelkedő eseményen. A konferencia lehetőséget adott arra, hogy megismerjem a kontinens más pontjain dolgozó elhivatott pedagógusokat, betekintést nyerjek munkájukba, és hazavigyek számos értékes gondolatot és módszert. A brisbane-i gyerekeknek tartott óráimba is be tudom építeni az itt tanultakat, és hiszem, hogy ezek a tapasztalatok hosszú távon segítenek abban, hogy a diaszpórában élő gyerekek is élő, szerethető kapcsolatban maradjanak a magyar nyelvvel és kultúrával.